ticker

pregnancy week by week

Friday, April 01, 2005

:: dari sms :: jazakillah ukhti


Generasi terbaik (3:110) adalah yang dicipta sebaik-baiknya kejadian (95:4) - mereka diajar bahawa kehidupan ini untuk diuji siapa paling ahsanul 'amala (67:2), maka mereka apabila bicara mereka memilih bicara terbaik - berdakwah (41:33), apabila medgr mereka ambil yang tbaik sehingga digelar ulul albab( 39:18) dan menunjukkan ketaatan tbaik (2:286), akhirnya mdpt ganjaran tbaik dari ALLah (16:97).. ameen

Monday, March 28, 2005

BERLIAN & GRAFIT

artikel ini ditulis oleh pelajar UKM.. mohon komen dari pembaca keatas artikel ni

Seperti yang kita telah sedia maklum,berlian adalah material yang paling keras yang wujud dalam dunia ini. Kekerasannya terbukti apabila hanya berlian sahaja yang mampu memotong berlian sedangkan grafit ialah antara material yang paling lembut di dunia. Tetapi, ironiknya, kedua-dua komposisi berlian dan grafit hanya terdiri daripada unsur karbon semata-mata dan karbon adalah unsur terpenting dalam semua struktur kehidupan di dunia ini.

Dalam persamaan yang besar ini, mengapa berlian merupakan material yang paling keras dan grafit adalah antara yang lembut? Mengapa berlian transparent tetapi grafit berwarna gelap?Apa yang membuatkan berlian sungguh unik?

Berlian menghalang kemasukan air kepadanya, satu ciri yang luar biasa bagi kebanyakan mineral. Menakjubkan juga bahawa berlian mempunyai ,ketumpatan yang tinggi walaupun jisim atomik karbonnya rendah.. Bagaimana berlian dimampatkan dengan begitu jitu dan unsur karbonnya tersusun rapat antara satu sama lain berbanding grafit adalah kerana berlian terhasil di bawah tekanan yang kuat daripada Bumi.
Fenomena luar biasa ini membuatkan berlian menjadi suatu bahan yang amat mudah membiaskan cahaya. Berlian yang tulen adalah tidak berwarna, tetapi sesetengahnya boleh bercahaya (fluoresce) dalam gelap. Apabila dikenakan dengan ultra ungu, sesetengah berlian boleh menyerap tenaga yang tinggi dan memancarkannya sebagai cahaya nampak.

Berlian juga dinamakan sebagai air batu. Ini kerana berlian dapat mengekstrak atau mengkonduksikan haba supaya menjauhi pemakainya. Ini sebabnya apabila anda menyentuh berlian dengan bibir, ia akan terasa seperti air batu.
Perbezaan yang sangat ketara antara berlian dan grafit adalah daripada ikatannya. Karbon neutral mempunyai 6 elektron dan 6 proton di sekelilingnya. 4 daripada 6 elektron ialah electron valens. Dalam berlian, keemmpat-empat elektron berikatan dan berkongsi dengan atom-atom bersebelahan dan membentuk unit tetrahedral. Ikatan yang berkongsi elektron-elektron ini adalah ikatan kimia yang paling kuat pernah diketahui yang dinamakan ikatan kovalen. Tetapi dalam grafit, setiap karbonnya, hanya 3 daripada 4 elektron valens yang berikatan dengan karbon bersebelahan. Akibatnya, terhasil lapisan-lapisan yang lemah daripada segi ikatan dan menyebabkan grafit licin dan ‘slippery’.
Berlian dengan ciri-ciri unik seperti di atas adalah bukti kekuasaan Allah dalam penciptaanNya. Dalam kehidupan, kita boleh mengintepretasikan perbezaan-perbezaan dan persamaan tunggal yang terdapat antara berlian dan grafit dengan nilai umat Islam zaman Rasulullah SAW dan umat Islam pada masa kini.

PERBANDINGAN DENGAN UMAT ISLAM

Walaupun mempunyai satu ciri utama yang sama iaitu agama Islam sebagai pegangan, namun umat Islam zaman Rasulullah SAW ‘berikatan dengan kuat’ antara satu sama lain dan membentuk ikatan yang kuat pula. Sedangkan umat Islam zaman sekarang ‘terikat’ dengan dunia yang mempunyai ‘ikatan yang lemah’. Ketika berlian menghalang kemasukan air kepadanya, umat Islam zaman Rasulullah SAW menghalang percampuran antara hak dan batil. Tidak seperti umat Islam zaman sekarang, hak dan batil bercampur aduk. Yang ‘diserap’ masuk adalah maksiat dan hiburan yang menghayalkan.

Sabda Rasulullah SAW:
“Sesungguhnya akan ada di kalangan umatku beberapa kelompok manusia yang akan menghalalkan zina, sutera (bagi lelaki), arak dan muzik-muzik”.
HR. Bukhari -kitab Sahih


Kagum terhadap orang fasik, dimana dikatakan:
“Sungguh hebat dia, sungguh jarang orang seperti dia dan sungguh pintar dia sedangkan di dalammya tidak ada iman sedikitpun walaupun sebesar biji.”
Muttafaqun ‘Alaih, HR Bukhari, Muslim,Ahmad,
Tirmizi,Ibnu Majah dari Huzaifah r.a.


Bagaimana umat Islam waktu ini akan tinggi ‘kemampatannya’ sedangkan ‘ikatan-ikatan’ yang mengikatinya longgar, tidak seperti umat Islam zaman Rasulullah dimana sahabat-sahabat di awal kedatangan Islam yang sangat cintakan arak dan berbangga dengannya sanggup memecahkan botol-botol arak dan membuang kesemuanya sedangkan arak-arak tersebut mahal harganya. Ini terjadi ketika terdengar:

“Ketahuilah! Sesungguhnya arak telah diharamkan!”

Sehingga dikatakan bahawa lorong-lorong kota Madinah dibanjiri oleh arak.

‘Ketumpatan’ umat Islam zaman Rasulullah SAW juga terselah walau pun ‘jisim atomik karbonnya’ rendah. Ini dibuktikan ketika dalam perang Badar. Walupun tentera muslimin hanya seramai 313 org sahaja, dan melawan tentera musuh seramai 1000 orang, namun kemenangan berpihak kepada tentera Muslim. Memang benarlah ‘ketumpatan’ umat Islam zaman Rasulullah terhasil daripada tekanan yang tinggi. Tekanan ini jugalah yang membuatkan Islam ‘bercahaya’. Apabila ‘tekanan’ dari kaum Quraisy yang dikenakan kepada umat Islam, contohnya Sumayyah, ‘berlian’ umat Islam pada masa itu pun ‘membiaskan’ cahaya sehingga bertambah teguh hati orang-orang Islam yang lain ketika melihatnya.

Ada seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW dan berkata:

“Wahai Rasul Allah! Sesungguhnya engkau lebih aku cintai daripada diriku sendiri, dan engkau juga lebih aku cintai daripada anakku sendiri. Sesungguhnya jika aku berada di rumah, aku sentiasa teringat kepadamu. Aku merasa tidak tahan sehingga datang dan melihat engkau. Dan apabila aku ingat akan akan kematianku dan kematianmu, aku tahu bahawa apabila masuk syurga, nescaya engkau akan diangkat ke tempat para Nabi. Sedang aku, kalau pun masuk syurga juga, aku khuatir tidak dapat melihatmu lagi (kerana dimasukkan dengan syurga yang berbeza).

Nabi SAW diam, tidak segera menjawab. Maka turunlah malaikat Jibril membawa firman Allah:

“Dan barang siapa mentaati Allah dan Rasul(Nya), mereka akan bersama-sama dengan orang yang dianugerahkan nikmat oleh Allah, iaitu Nabi-nabi, para shadiqin, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang soleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya.”
(An-Nisa’ : 69)


Begitulah utuhnya kecintaan sahabat Rasulullah SAW terhadap baginda. Sedang, umat Islam sekarang ada yang mempersenda-sendakan Rasulullah SAW dengan tidak mengikuti sunnahnya atau mengambil sunnahnya yang dapat menguntungkan dirinya sahaja. Begitulah ‘hitamnya’ umat Islam sekarang dan begitulah ‘licin dan slippery’nya umat Islam sekarang sehingga menjadi rapu dan berpecah-belah, mudah ditindas oleh musuh-musuh Islam dan mudah ‘menyerap anasir-anasir luar tanpa menapisnya dahulu. ‘Ketumpatan’ pun berkurang. Walaupun bilangan umatnya ramai, namun tidak mempunyai kuasa hatta terhadap diri sendiri pun. Kekuatan ‘berlian’ di zaman Rasulullah SAW telah menjadi ‘grafit’ hitam yang lembut digunakan untuk menggores dan akhirnya habis digunakan sehingga tiada berbaki lagi.

Firman Allah:
“Iaitu orang-orang yang mengambil agamanya menjadi senda gurau dan main-main. Mereka telah tertipu oleh kehidupan dunia, sebab itu pada hari ini (hari akhirat), mereka Kami lupakan sebagaimana mereka telah melupakan dahulu akan menemui hari ini dan kerana mereka menyangkal keterangan-keterangan Kami.”
(Al-Aa’raaf: 51)


Hanya dengan ‘tekanan’ yang tinggi sahaja yang dapat mengubah susunan ‘karbon’ umat Islam dan ‘ikatan’ kovalen yang kuat akan terjadi. Dengan ini, muncullah ‘berlian’ umat Islam yang kita rindu-rindukan selama ini.


Wallahua’lam



Sibghah Allah

[2:138] (Katakanlah wahai orang-orang yang beriman: Agama Islam, yang kami telah sebati dengannya ialah): Celupan Allah (yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak Islam) dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepadaNyalah kami beribadat.

Seandainya keimanan sudah sebati dengan jiwa manusia, celupan Allah akan mencorak kehidupan seseorang itu, dan itulah sebaik-sebaik celupan. Dan juga sebaliknya, kita manusia itu semakin kurang imannya, celupan2 jahiliyyah akan mewarnai dirinya... dari segi iktiqadiy, fikriy, syuuriy dan sulukiy.

Sunday, March 27, 2005

Anak dan Al Quran

Kopipaste dari milis berantai, dengan sedikt editan supaya lebih enak dibaca

From:dina sulaemanSubject:[kafe-muslimah]

Cerita dari Sekolah Hapalan Quran Anak BalitaSaya tinggal di Iran dan punya usia anak empat tahun. Sejak tiga bulan lalu, saya masukkan dia ke sekolah hafiz Quran untuk anak2. Setelah masuk, wah ternyata unik banget metodenya. Siapa tau bisa dijadikan masukan buat akhwat2 yg berkecimpung di bidang ini.

Anak-anak balita yang masuk ke sekolah ini (namanya Jamiatul Quran), tidak disuruh langsung ngapalin juz'amma, melainkan setiap kali datang, diperlihatkan gambar misalnya, gambar anak lagi cium tangan ibunya. Di rumah, anak disuruh mewarnai gambar itu, lalu guru cerita ttg gambar itu (jadi anak harus baik dll).

Kemudian, si guru ngajarin ayat wabil waalidaini ihsaana/Al Isra:23 dengan menggunakan isyarat (kayak isyarat tuna rungu), misalnya walidaini, isyaratnya bikin kumis dan bikin kerudung di wajah (menggambarkan ibu dan ayah). Jadi, anak2 mengucapkan ayat itu sambil memperagakan makna ayat tersebut. Begitu seterusnya (satu pertemuan hanya satu atau dua ayat yg diajarkan). Hal ini dilakukan selama 4 sampai 5 bulan. Setelah itu, mereka belajar membaca, dan baru kemudian mulai menghapal juz 'amma.

Suasana kelas juga semarak banget. Sejak anak masuk ke ruang kelas, sampai pulang, para guru mengobral pujian-pujian (sayang, cantik, manis, pintar dll) dan pelukan atau ciuman. Tiap hari (sekolah ini hanya 3 kali seminggu) selalu ada saja hadiah yang dibagikan untuk anak-anak, mulai dari gambar tempel, pensil warna, mobil2an, dll. Habis baca doa, anak-anak diajak senam, baru mulai menghapal ayat. Itupun, sebelumnya guru mengajak ngobrol dan anak2 saling berebut memberikan pendapatnya. (Sayang anak saya krn masalah bahasa, cenderung diam, tapi dia menikmati kelasnya).

Setelah berhasil menghapal satu ayat, anak-anak diajak melakukan berbagai permainan. Oya, para ibu juga duduk di kelas, bareng2 anak2nya. Kelas itu durasinya 90 menit.

Hasilnya? Wah, bagus banget! Ketika melihat saya membuka keran air akan terlalu besar, anak saya akan nyeletuk, Mama, itu israf (mubazir)! Soalnya, gurunya menerangkan makna surat Al A'raf :31 kuluu washrabuu walaatushrifuu/ makanlah dan minumlah, dan jangan israf/berlebih2an.

Waktu dia lihat TV ada polisi ngejar2 penjahat, dia nyeletuk Innal hasanaat ushrifna sayyiaat/ Sesungguhnya kebaikan akan mengalahkan kejahatan (Hud:114).

Teman saya mengeluh (dengan nada bangga) bahwa tiap kali dia ngobrol dgn temannya ttg orang lain, anaknya akan nyeletuk Mama, ghibah ya? (soalnya, dia sudah belajar ayat laa yaghtab ba'dhukum ba'dhaa/Mujadalah:12). Anak saya (dan anak2 lain, sesuai penuturan ibu2 mereka), ketika sendirian, suka sekali mengulang2 ayat2 itu tanpa perlu disuruh. Ayat2 itu seolah-olah menjadi bagian dari diri mereka.

Mereka sama sekali tidak disuruh pakai kerudung. Tapi, setelah diajarkan ayat ttg jilbab (An-Nur:31), mereka langsung minta sama ibunya untuk dipakaikan jilbab. Anak saya, ketika ingkar janji (misalnya, janji nggak main lama2, trus ternyata mainnya lama), saya ingatkan ayat limaa taquuluu maa laa taf'alun (As-Shaf:2)dia langsung bilang Nanti nggak gitu lagi Ma Akibatnya, jika saya mengatakan sesuatu dan tidak saya tepati, ayat itu pula yang keluar dari mulutnya!

Setelah tanya2 ke pihak sekolah, baru saya tahu bahwa metode seperti ini, tujuannya adalah untuk menimbulkan kecintaan anak2 kepada Al Quran. Anak2balita itu di masa depan akan mmpunyai kenangan indah ttg Al Quran....[diapus]

Metode pengajaran ayat Quran dengan menggunakan isyarat ini diciptakan oleh seorang ulama bernama Sayyid Thabathabai. Anak beliau yang pertama pada usia 5 tahun di bawah bimbingan beliau sendiri, sudah hapal seluruh juz Al Quran, berikut maknanya, hapal topik2nya (misalnya, ditanyakan, coba sebutkan ayat2 mana saja yg berbicara ttg akhlak kepada orangtua, dia akan menyebut, ayat ini..ini..ini..), dan mampu bercakap-cakap dengan bahasa Al Quran (misalnya ditanya; makanan favoritmu apa, dia akan menjawab Kuluu mimma fil ardhi halaalan thayyibaa(Al Baqarah:168). Anak kedua juga memiliki kemampuan sama, tapi sedikit lebih lambat, mungkin usia 6 atau 7 tahun.

Keberhasilan anak2 Sayyid Thabathabi itu benar-benar fenomental (bahkan anak pertamanya diberi gelar Doktor Honoris Causa di bidang Ulumul Quran oleh sebuah universitas di Inggris), sehingga sejak itu, gerakan menghapal Quran untuk anak-anak kecil benar2 digalakkan di Iran. Setiap anak penghapal Quran dihadiahi pergi haji bersama orangtuanya oleh negara dan setiap tahunnya ratusan anak kecil di bawah usia 10 tahun berhasil menghapal Al Quran (jumlah ini lebih banyak kalau dihitung juga dengan anak lulusan dari sekolah2 lain).

Salah satu tujuan Iran dalam hal ini (kata salah seorang guru) adalah untuk menepis isu-isu dari musuh-musuh Islam yang ingin memecah-belah umat muslim, yang menyatakan bahwa Quran-nya orang Iran itu beda/ lain daripada yg lain).


Saya pernah diskusi dgn teman saya dosen ITB, dia mengatakan bahwa metode seperti itu merangsang kecerdasan anak karena secara bersamaan anak akan melihat gambar, mendengar suara, melakukan gerakan-gerakan yang selaras dengan ucapan verbal, dll. Sebaliknya, menghapal secara membabi-buta, malah akan membuntukan otak anak. S

elain itu, menurut guru di Jamiatul Quran ini, pengalaman menunjukkan bahwa anak-anak yang menghapal Quran dengan melalui proses isyarat ini (jadi mulai sejak balita sudah masuk ke sekolah itu) lebih berhasil dibandingkan anak-anak yang masuk ke sana ketika usia SD.Selain itu, menghapal Al Quran lengkap dengan pemahaman atas artinya jauh?lebih bagus dan awet (nggak cepat lupa) bila dibandingkan dengan hapal?cangkem (mulut)....

dari blog http://risvya.blogspot.com/2005/03/anak-dan-quran.html